Handel międzynarodowy łączy się z koniecznością możliwie szybkiego, sprawnego i bezpiecznego dostarczania ładunków do miejsca ich przeznaczenia. Zorganizowanie wysyłek często jest jednak dość skomplikowane, ponieważ optymalizacja związanych z tym kosztów wymaga dobrego doboru środków, jakie warto zastosować w konkretnym przypadku, a także nadzorowania całego procesu oraz zadbania o niezbędne formalności. W tym celu warto skorzystać ze wsparcia firmy spedycyjnej, która będzie w stanie pomóc w znalezieniu najbardziej opłacalnej metody. Wiele podmiotów zajmuje się określonymi kierunkami np. transportem drogowym z Polski do krajów nadbałtyckich, inne oferują bardziej kompleksową obsługę i znacznie większą liczbę destynacji oraz opcji przewozu. Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej.
Jak można ekspediować ładunki?
Rodzaj środka transportu, który warto zastosować w przypadku konkretnego ładunku, jest uzależniony od kilku kluczowych czynników. Najważniejszymi z nich okaże się koszt przewozu, czas trwania operacji oraz oferowany poziom bezpieczeństwa. Na dalszych trasach bezkonkurencyjny staje się transport morski lub śródlądowy, a także skorzystanie z przewozów kołowych. Może to być zarówno kolej, jeżeli chodzi o jednorazową dostawę większej ilości ładunku, jak i samochody ciężarowe, jeśli priorytetem jest dotarcie bezpośrednio do określonego miejsca. Przy towarach o małej masie i rozmiarach, lecz dużej wartości ciekawą opcją okazuje się transport lotniczy, który ponadto zapewnia najszybszy czas dostawy; jednak jest najdroższy ze wszystkich gałęzi.
Oferta firm zajmujących się spedycją jest dostosowana do potrzeb firm, które wysyłają dostawy różnego rodzaju. Poza powszechnymi ładunkami całopojazdowymi tj. takimi, gdy wiezione są towary jednego zleceniodawcy, chętnie sięga się po ładunki częściowe, gdy kilku klientów przekazuje pewną liczbę partii ładunkowych albo ładunki drobnicowe, które oznaczają małe partie ładunkowe zazwyczaj do 1 tony, nadawane przez rozmaitych nadawców. Przesyłki drobnicowe są zazwyczaj konsolidowane w magazynach zbiorczych/hubach i dalej przewożone w ramach systemu drobnicowego do wielu odbiorców.